Reklamı Kapat

“Şeyin trene baktığı gibi bakıyorlar” da derler...

Bir okurum; “İsmi sizi yanıltmasın “Adapazarı Treni” Kocaeli Halkının binip sadece Adapazarı iline gittiği tren değildir” demiş bana yolladığı mesajında...

Ne kadar doğru bir cümle öyle değil mi?

Bu tren ile Hereke’den 20 dakikada İzmit’e gidebiliyorduk (Otobüs ile 45 dk)…

Ve ya Karamürsel’den vapur ile Hereke’ye geçerek  (Pendik veya Gebze’ye giderek) Marmaray ile Halkalı’ya kadar gitmeniz de mümkündü...

Derbent’te ki Üniversite öğrencisi de, cebindeki harçlığa büyük katkısı olan bu treni kullanıyordu…

Tuzla’da çalışan işçi de, köyünden getirdiği ürünleri pazarda satmak isteyen Sapancalı Köylü de...

Gebze Üniversitesinde öğrenim gören ve Adapazarı ilinde ikamet eden bir öğrenci de bu hattı kullanacaktı oysa…

Geçmiş yıllarda yüzde yüz doluluk oranı ile çalışan, yıllık 4 milyon yolcu taşıyan bu tren hattı neden bugün bu durumda diye soranınız oldu mu hiç?

Güzergâh kısaltıldı…

Sefer sayısı azaltıldı…

Vagon sayısı düşürüldü…

Tren İstasyonları kapatıldı…

Köseköy, Derbent, Kırkikievler, Kuruçeşme, Tütünçiftlik, Kirazlıyalı, Koruma tren istasyonları halen hizmete açılmadı

Peki, neden?

Pandemi bahane edilerek durdurulan tren seferlerinin altında yatan gerçekler sandığımız gibi mi acaba?

Gerçekten halk sağlığı mı düşünülüyor, yoksa başka nedenleri de var mı?

Çok merak ediyorum; “Kontrollü sosyal hayat düzeninde, hayatımızı normalleştirmeye çalışıyoruz. Bu nedenle temkinli adımlar atılıyor” salvolarıyla “vatandaşı düşünüyoruz” imajı çizenler, aynı hat için aynı işler için iki yıl arayla ihaleye çıkılmasına ve aynı firmaya verilmesine ne dediler acaba?

***

10 Haziran 2020 günü Cumhuriyet Gazetesinde çıkan bir habere göre, 24 Nisan 2018 günü yapılan Gebze-Köseköy Demiryolu 3. ve 4. hat peron inşaatı, altyapı, üstyapı ve elektrifikasyon yapım işi ihalesini 144 milyon liraya iki şirketin ortaklığında bir firma kazanmış ve sözleşme de 24 Temmuz 2018 günü imzalanmış…

Hadi diyelim ki buraya kadar her şey normalmiş…

Ama ya sonrası?

Habere göre; İhaleyi alan firma için 31 Temmuz 2019 tarihinde 8 No’lu hakediş düzenlenmiş. Ama iddiaya göre de yapılmayan birçok imalatın ödemesi de hakedişe sokulmuş.

O da yetmezmiş gibi hakediş raporuna göre, söz konusu işin 190 günde tamamlanması gerekirken, şirket 405 süre uzatımı almış bu iş için…

Ve buna rağmen neredeyse hiç yapılmamış işler için 30 milyon lira ödenmiş bu firmaya demiryolları…

Aradan bir yıl geçmiş…

Bu kez de, Gebze-Köseköy demiryolu hattının 3. ve 4. peron inşaatı ile altyapı, üstyapı, elektrifikasyon işleri için 16 Aralık 2020 günü bir “ikmal” ihalesi (Tasfiye edilen bir işin yeniden başlaması için yapılan ihale türü) düzenlenmiş.

İhalenin maliyeti 345 milyon 859 bin 227 lira ve yapım süresi ise 600 gün olarak açıklanmış. İhaleye 5 firma teklif sunmuş. En uygun teklif, 323 milyon 353 bin 369 lira ile bilin bakalım kimden gelmiş?

Aynı hattaki, aynı işler için iki yıl önce de ihale alanlara…

24 Nisan 2018 günü yapılan Gebze-Köseköy Demiryolu ihalesini 190 günde tamamlayamayıp, 405 gün süre uzatımı alıp da, 30 milyon lira ile de hakediş yapan o firmayla 7 Ocak 2021 günü sözleşme imzalanıyor…

Yani TCDD, iki yıl önce 144 milyon liraya verdiği ve 190 günde bitirilemeyen, ona rağmen de 30 milyon lira ödeme yaptığı işi, bu sefer de 323 milyon liraya, 600 gün süre ile yine aynı firmaya veriyor…

Sonrasında da mı ne oluyor? Olan yine vatandaşa oluyor…

Sana bana oluyor işte!

***

Yapılmayan işi sürekli aynı şirkete, her seferinde yükselen bedelle ihale eden TCDD;

2016’da 2 milyar 516 milyon, 2018’de de 3 milyar 466 milyon lira zarara uğramış Sayıştay denetimine göre…

2019 yılında ise 2 milyar 546 milyon lira zarar ettiğini açıklıyor

Böylece son dört yılda oluşan toplam zarar 11 milyar 177 milyon liraya ulaşıyor. Eski para ile zarar 11 katrilyon 447 trilyon 447 milyar lira…

TCDD yönetimi tarafından kiraya verilen bin 250 adet taşınmazın kira ücretlerinde, kira sürelerinde ve kira artış oranlarında önemli usulsüzlükler yapıldığı tespit edildiği de Sayıştay raporunda, taşınmazlar hakkındaki usulsüzlüklerin neden olduğu zararlar da detaylandırılıyor…

Raporlara göre, her yıl veya sözleşme bitimlerinde ihaleye çıkılması gerekirken taşınmazların 50 yılı bulan sürelerde aynı kişilere düşük bedelle verildiği belirtilmiş. Kira artışlarında TÜFE yerine ÜFE endeksinin baz alındığı, bu nedenle kurumun her yıl milyonlarca lira zarara uğratıldığı da saptanıyor…

Bu kadarla da bitmiyor ki, TCDD’nin bazı yatırımlarında yeterli altyapı çalışması yapılmadan proje hazırlandığı belirtilen raporda, projelerin hedeflenenden 2 ya da 4 kat daha uzun sürelerde tamamlandığı da bu raporda mevcut…

***

Ah be ah…

Nerden nereye öyle değil mi?

Cumhuriyet’le özdeşleşmiş KİT’ler ve TCDD’nin geldiği duruma bakar mısınız?

Onuncu Yıl Marşı’ndan; “Demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan” dizelerinden sonra “Şeyin trene baktığı gibi bakıyorlar” sözlerine uzanan talihsizliğe…

Nereden bilecektik ki, “Tren” kelimesini bile özleyeceğimizi?

Gaziray Hattı’nda test sürüşüne katılan AKP'li heyetin, trene bakan vatandaşlar hakkında söylediği; “Şeyin trene baktığı gibi bakıyorlar” sözünü bile sindireceğimizi…

Yazık! Hem de çok yazık…

Demirağlarla örmeyi bir kenara bıraktık artık, tren durmaz oldu yaşadığımız şehrin istasyonlarında…

Anlaşılan o ki, Cumhuriyet dönemine ışık tutan yapıların ve değerlerin büyük bir hınçla yok edilişine göz yummaya devam edersek, daha çok karşımıza geçip de; “Şeyin trene baktığı gibi bakıyorlar” diyecekler…

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Nilay MERTTÜRK - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kartepe Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kartepe Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Kartepe Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kartepe Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.

02

Gercek - Derbent muhtarı örnek bu konuda takipçi...diger muhtarlar? Muhalefet nerde?

Yanıtla . 2Beğen . 1Beğenme 26 Ocak 18:44
01

Cenk Narlı - Seçimlerde sandıklara gömülünce o zaman sandıklara ö... gibi bakacak AKP'li efendiler.

Yanıtla . 2Beğen . 0Beğenme 26 Ocak 16:38